Victoria verkennen - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Kuarik & Martijn - WaarBenJij.nu Victoria verkennen - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Kuarik & Martijn - WaarBenJij.nu

Victoria verkennen

Door: Kuarik en Martijn

Blijf op de hoogte en volg Kuarik & Martijn

06 Juni 2012 | Australië, Melbourne

Good’day People,

Wij zijn nog steeds aan het genieten van dit prachtige land, Down Under. Na ons avontuur in de Outback en Queensland, wilden we graag meer van de omgeving van Melbourne verkennen. Melbourne ligt in de staat Victoria, dus waarom gaan we niet gewoon gelijk de hele staat verkennen;-).

De staat Victoria heeft de inwoners en toeristen veel te bieden, waaronder: een wereldstad (Melbourne), goudmijnstadjes (Ballarat), pittoreske dorpjes, surfparadijzen (Torquay), hot springs, mooie wijngebieden (zoals de Yarra Valley waar we geweest zijn), prachtige-/ ruige kustlijnen, ruige heuvel-/berglandschappen, droge woestijnen, wilde bushland en schitterende Nationale Parken.

De ontdekking van goud was de belangrijkste gebeurtenis in de economische geschiedenis van Victoria en de rijkdom van het vele goud heeft veel steden gemaakt tot wat het nu is. Eén van die goudmijnsteden is Ballarat, waar in 1851 voor het eerst goud werd gevonden. Samen met Bedo hebben we met z’n drieën een dagje Ballarat en het Goudmuseum verkent. Grappig (en soms ook triest) om te zien hoe de mens vroeger en nog steeds geobsedeerd is van goud en rijkdom.

De prachtige, ruige kustlijnen, de surfparadijzen en een schitterend Nationaal Park hebben we ook verkend met Bedo. Een drie daagse roadtrip bracht ons naar de Grampians National Park en de Great Ocean Road. In het indrukwekkende Grampians National Park zijn mooie bergen, kliffen, rotswanden, watervallen en wildlife te zien bij onder andere Boroka lookout, Reed Lookout/Balconies, Mt Williams Summit en MacKenzie Falls. Het mooiste in de Grampians was echter de Wonderland Walk, waar we door een ruige rotsachtige Canyon naar de top van een berg/klif wandelde met vele mooie uitzichten over de Grampians.

Na de Grampians zijn we naar het begin van de Great Ocean Road gereden in Port Campbell, waar we eerst de nacht verbleven in een motel en de volgende dag de Great Ocean Road hebben gereden richting Melbourne. De Great Ocean Road is één van de mooiste autoroutes ter wereld, die bij elke bocht adembenemende vergezichten over de ruige kustlijnen biedt. Onderweg zijn we gestopt bij onder andere Lord Arc Gorge, 12 Apostels, Lorne en Torquay (waar de film “Point Break” is opgenomen). Helaas hadden we pech met het weer….heeeeeel veel regen;-(, maar toch was deze route een mooie ervaring.

Australië staat onder andere bekend om zijn kangoeroe. Je zou denken deze overal te kunnen zien, vooral in de Outback waardoor wij meer dan 3.000 km hebben gereisd………, maar helaas!!!. Het zien van kangoeroes (in het wild en niet in een dierentuin) is toch ook echt een sport. Maar het is ons gelukt;-). In Cardinia Park Reserve, vlakbij Melbourne, hebben we langs de weg onze eerste wilde kangoeroe gezien. In dit park leven veel van deze grote springerige beesten, erg leuk om te zien.

Als je ze éénmaal ergens hebt gezien……., kom je ze vervolgens overal tegen. Na onze eerste encounter met een kangoeroe, hebben we ze ook gezien in Wilsons Prom en de Grampians. In de Grampians verbleven we in een motel in Halls Gap, waar ’s ochtends wilde kangoeroes gras aan het eten waren, pal voor je deur…..;-).

In Wilsons Prom NP hebben we naast enkele kangoeroes, ook emu’s en een schattige wombat gezien. Wilsons Promontory National Park hebben we verkend met Babi tijdens een weekend routetrip naar dit park en Phillip Island (bekend om de vele dwergpinguïns). Deze plaatsen liggen ten zuidoosten van Melbourne, zo’n 3 uur rijden.

Hoe verder we van hartje Melbourne wegreden hoe rustiger het landschap werd, hoe meer we door de echte Australische Bush reden. Nabij Wilsons Prom verbleven we het weekend in een groot luxe strandhuis in Waratah Bay. In het mooie Wilsons Prom zijn prachtige bergen, baaien, stranden en wildlife te zien bij onder andere Mt. Bishop Summit, Pillar Point en Squeaky Beach (het strand wat squeakt als je er overheen loopt;-)).

Op onze terugweg van Wilsons Prom naar Melbourne hebben we Agnes Falls (mooie waterval) en Phillip Island bezocht. De bekendste attractie op Phillip Island is de Penguin Parade.
Bij zonsondergang komen honderden schattige dwerg pinguïns uit het water het strand op om naar hun holen in de duinen te lopen. De kleine pinguïns komen In kleine groepjes het strand op en rennen alsof hun leven er vanaf hangt, snel het struikgewas in. Op de boardwalks konden we de pinguïns tussen de struiken en bij hun holletjes zien;-). Erg leuke ervaring om deze schattige eigenwijze beestjes te zien rond waggelen.

We zijn nu op weg naar het westen van dit imposante land, Adelaide en Perth……..

So see you next time;-)

• 06 Juni 2012 - 06:38

Lil Bro:

Wauw ziet er heel mooi uit sis!
    Leuke fotos en gaaf die kangeroes in het wild!

Have fun!

xx

• 06 Juni 2012 - 08:15

Mayram:

Halloie, daar wat kan ik nog zeggen,
    zo adembenemend en oogverblindend.
    Een woord prachtig om met jullie mee te reizen door Australie.
    Hebben jullie al wat goud gevonden?.
    Neem voor ons ook wat mee, altijd welkom een klompje goud.
    Ik wacht maar weer af op de volgende foto`s en op een volgende reisverslag.

Dikke knuffel
    Mayram

ps

Agavni hokur is nu bij ons voor ander halve week.
    Ook van haar een dikke, dikke kus

• 06 Juni 2012 - 15:44

Barbara:

Als ik kon teleporteren.... prachtig dat Australië!! En volgens min hebben jullie t prima naar jullie zin als ik t zo lees ;)
    Geniet ervan!!!! Enneh, staan we nog op de agenda voor een kopje koffie als jullie uitgereisd zijn??

Xx Babs

• 07 Juni 2012 - 13:12

Mama Janny En Kees :

Schitterend, en zo op de foto's te zien genieten jullie volop van dit mooie
    Land, fijn dat we ook een stuk mee kunnen reizen (nou ja meereizen) met
    jullie, altijd weer een belevenis het verhaal en die foto's.
    Het is wel wat anders dan een dagje Burgers Zoo wat wij afgelopen zondag
    hebben gedaan met Liam. We zagen amper wat of ze sliepen (al die beesten) en hadden
    zich wat verstopt of ze waren te ver weg om ze echt goed te kunnen zien!
    Maar Liam heeft ontzettend genoten, en daar gaat het toch om niet waar!
    We zijn weer benieuwd naar het volgende verslag en foto's
    Veel liefs en knuffels van mama en Kees

• 07 Juni 2012 - 18:35

Suzan&Horen:

Nou super weer allemaal om te zien!
    Dikke knuffel...

• 09 Juni 2012 - 11:39

Eelco En Tineke:

Ha wereldreizigers,

Wat een belevenissen weer en schitterende foto's!! Zo te zien en lezen verlangen jullie nog helemaal niet naar huis... Geniet er nog maar lekker van! Elke keer als we wat van jullie lezen en zien, zijn we weer jaloers op jullie! Jullie gaan nu onderhand wel bijna richting Zuid-Amerika zeker? Veel plezier daar en wij gaan genieten van het ek en oranje(hopen we)!

Groetjes van ons

• 10 Juni 2012 - 20:44

Raymond:

Het verslag en de foto´s zijn weer in 1 woord samen te vatten: WAUW!
    Ik ben vandaag begonnen met sparen: op Marktplaats grasmaaier, grastrimmer en bakfiets verkocht, de eerste 450 euro zijn in the pocket. Nu nog 5 kinderen in de aanbieding....
    Eelco, ik ben nog niet aan het genieten, ik hoop niet dat het een kort EK wordt!
    Ray

• 21 Juni 2012 - 22:01

Vera Pilikyan:

hiebij willen we van hartijke gefeliciteerd met jullie verjaardag wenzen geniet nu het kan we miss jullie mooie fotos kusjes

• 22 Juni 2012 - 14:36

Marijke En Ton:

Hieperdepiep hoeraaaaa!!
    Hartelijk gefeliciteerd met je verjaardag Kuarik.
    (Martijn natuurlijk ook gefeliciteerd)
    Nog steeds naar jullie zin in Australie?
    Vast wel.

Liefs van Marijke en Ton.